Study in Hungary

Tuesday, December 8, 2009

Rosmah tinjau Sekolah Pintar Leonard De Vinci

PARIS 7 Okt. - Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor semalam meluangkan masa meninjau kelengkapan dan kepakaran yang disediakan di Sekolah Pintar Leonard De Vinci di Herblay dekat sini - 25 kilometer ke utara Paris.

Pada awal penubuhannya pada 2002 oleh Persekutuan Untuk Kanak-Kanak Pintar (AEP), ia bermatlamat menjalankan kajian dan penyelidikan mengenai perkembangan minda kanak-kanak serta menawarkan bantuan kepada keluarga yang memiliki anak pintar.

AEP pada masa sama turut menganjurkan persidangan antaranya melibatkan aktiviti kurikulum untuk pelajar terbabit.

Empat tahun kemudian, AEP mula membuka lapan kelas pada September 2006 sebelum menempatkan sebanyak 100 pelajar pintar di situ.

Pada 2007, sekolah pintar berkenaan mendapat pengiktirafan Kementerian Pendidikan Perancis setelah berjaya mengeluarkan 125 pelajar pintar dari peringkat pra sekolah (tadika) hingga menengah.

Tahun lalu, Sekolah Pintar Leonard De Vinci menjadi sebahagian daripada Projek Rangkaian Persekutuan Sekolah-Sekolah Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

Difahamkan, lawatan Rosmah ke sekolah berkenaan mempunyai kaitan dengan program Pusat Anak Permata Negara (Permata) yang bermatlamat meningkatkan kualiti pendidikan awal kanak-kanak.

Ketika ini sebanyak 18,000 kanak-kanak di Malaysia mendapat manfaat daripada perluasan program Permata yang diketuai Rosmah selaku Pengerusi Jawatankuasa Kerja Dasar Permata - dengan penubuhan 478 pusat asuhan dan didikan awal itu sepanjang tahun ini. - UTUSAN

No comments:

Sukhoi History