Study in Hungary

Wednesday, January 13, 2010

Adab dan Pekerti Bangsa Melayu

Didalam suasana hari ini, dimasa semua mengejar kemewahan dan bererti juga keselesaan, saya tertanya-tanya, apa yang dikejar sehingga ia menjadi sikap diluar dari yang diwar-warkan..
Sewaktu berada di Bunga Raya petang semalam..sebagai orang yang menghormati orang lain..saya menghulurkan tangan berjabat salam..dengan hamba Allah yang berpangkat, berusia muda..punya penglibatan diri didalam korporat walaupun dia menzahirkan dirinya sebagai seorang pemimpin..Apa disebabkan jawatan...makanya bererti..dia berhak untuk menoleh kearah lain..semata-mata kerana saya enggan untuk bersalam dengannya pada kali pertama? Kenapa saya, kalau bukan kerana dia merasakan...bahawa ruang lingkup persekitaran..disitu adalah untuk mereka - mereka yang 'sewaktu' dengannya...tertanya saya - dimana amanah yang dipegang oleh jati dirinya (tak perlu saya ulas tentang ucapannya dikaca TV baru-baru ini..dimana saya turut sama berada dalam 'idiot box' tersebut.
Semoga kata-kata 'Rakyat Didahulukan' dihayati oleh beliau juga...kerana selain dari tidak tahu hendak senyum, beliau melanggar kaki saya didepan kapalterbang..sewaktu hendak mengejar 'rakannya' yang turut 'sewaktu' dengannya...
Belajarlah rendah diri sikit...

No comments:

Sukhoi History